torsdag 14. januar 2016

Logo for "Release"


På Medier og Kommunikasjon skulle vi lage en logo (både i svart-hvit og i farger) til vårt eget forlag. Da måtte vi finne på navn og bestemme font (skriftstype) og hvordan den skulle se ut. Release betyr å gi ut, noe jeg syntes passet til et forlag. Det blir litt blanding mellom norsk og engelsk når det heter «Release Forlag», men jeg synes det er litt morsomt. Jeg vurderte andre navn også, som «Tangen», «Z» (sett), «C-forlag» (som i Camilla og se forlag) og «C’r --> har Z» (ser --> har sett), men min favoritt ble «Release». Den ble også lettest å forstå. Når jeg bestemte farger var mitt viktigste kriterie at fargen skulle passe til alle andre farger, siden boka kan være rosa, blå, lilla, grønn, osv. Min første tanke var at jeg villa ha boka i logoen blå, som symboliserer drømmer og håp. Jeg prøvde også flere farger, men jeg endte opp med turkis, som er min favorittfarge og som gjør meg glad. Jeg ønsket å fokusere på negativ flate og ha få farger, men fort ble jeg litt ivrig, så ble det litt flere farger enn jeg tenkte, men jeg synes det ble best sånn. Jeg ville ha navnet («Release») midt i logoen, noe som kan bryte det gylne snitt, men her går logoen i det gylne snitt likevel på grunn av de store bokstavene. Ingen ting symboliserer et forlag bedre enn en bok (etter min mening). Så jeg måtte ha med en bok. Jeg vurderte å ha med en konvolutt også, men fant ut at for at det skulle være enklest mulig med rene flater og ikke flytte fokus, tok jeg ikke med den. Jeg ville ha farger på sidene i boka, for å gi den det lille ekstra. Fonten har jeg laget selv. Den har nøytral sinnsstemning. Den er ikke sukkersøt, men heller ikke militær med symbol av makt. Jeg ville ha store bokstaver for at den skal være lett å lese når den er så liten som en logo på en bok er. Når det er blokkbokstaver, kan både små og store lese den. Min inspirasjon til denne skrifttypen var at jeg pleier vanligvis å skrive sånn når jeg skriver med dobbeltbokstaver. Jeg har laget de i RGB farger og 72 DPI (Dots Per Inch) fordi den skulle leveres på nett. Jeg ville ha noe som ikke symboliserte en bestemt sjanger, men at man ble litt glad av å se logoen. Jeg ble fornøyd med logoen.
Her kan du se inspirasjonskollasjen:
 
Kildene til kollasjen er:
- http://fontini.no/
- http://www.aproposforlag.no/
- http://www.gyldendal.no/
- http://www.spektrum-forlag.no/
- https://www.hermon.no/
- http://www.active.com/grand-lake-co/triathlon/races/cancelled-event-2014?cmp=23-78

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar